Linkuri accesibilitate

Studiu NewsGuard | Cât de extins este războiul ruso-ucrainean al dezinformării?


O cercetare efectuată de NewsGuard arată că dezinformare cu privire la Ucraina se răspândește mult dincolo de sursele de stat din Rusia.

Cât de extins este războiul ruso-ucrainean al dezinformării?
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:02:37 0:00
Link direct

În condițiile în care surse oficiale de informații ale Rusiei au fost în multe locuri stopate, există însă altele între care institute dubioase, situri de internet anonime și alte entități care preiau ștafeta dezinformării.

Există de exemplu pe Internet OneWorld.press, care se prezintă ca fiind un institut global, dar nu dă la iveală proprietari, surse de finanțare sau orice formă de control. Studiul dă la iveală că din punct de vedere cantitativ, dezinformarea cu privire la invazia rusă crește, atât numărul de informații false vehiculate cât și numărul de entități care le răspândesc. NewsGuard a identificat 172 de situri de Internet separate care dezinformează cu privire la război, asta traducându-se într-o creștere cu 48% față de cercetarea anterioară făcută publică la 3 martie.

NewsGuard a numărat și volumul de mituri și conspirații semnificative vehiculate și acesta este 23, conform cifrelor publicate. Engleza este limba predilectă pentru dezinformare, 61 de situri de internet, franceză – 33, germană – 20 și italiană – 16.

Un loc central îl ocupă dezinformarea în limba spaniolă, Russia Today în spaniolă deținând un record de vizibilitate pe twitter, în privința știrilor cu privire la război.

Cercetarea arată că deși marea majoritate a informațiilor eronate favorizează Rusia sunt și unele care își propun să arate că forțe ucrainene au mai mult succes decât e cazul în realitate și altele care prezintă alegații nedovedite cu privire la anumite acțiuni ale Rusiei. Astfel de informații – susține NewsGuard – sunt uneori preluate de autoritățile ucrainene. Una dintre acestea este că un pilot ucrainian – denumit Fantoma Kievului – ar fi doborât șase avioane ruse, informație vehiculată de fostul președinte al Ucrainei, Petro Poroșenko.

Studiul arată că aparatul de dezinformare al Moscovei merge mult dincolo de presa controlată de stat, există o întreagă rețea de entități mai mult sau mai puțin private care răspândesc neadevăruri.

Circa 55 de situri de internet care fac propagandă pentru Rusia continuă să primească venituri de reclamă de la rețele de socializare.

Previous Next

XS
SM
MD
LG