Linkuri accesibilitate

Idolii căzuți: când Saviano se face vinovat de plagiat


Roberto Saviano

Când va trece iarna aceasta, se vor împlini doi ani de oroare, pandemie, lockdown, carantină sau cum vrem să spunem. În Marea Britanie, însă, asta ar putea coincide cu prăbușirea în opiniile electoratului a idolului Boris Johnson.

Cum o scrie The Observer, conservatorii, the Tories, partidul istoric al lui Boris Johnson (și al lui Churchill, și al lui Margaret Thatcher etc.) i-au acordat acum o lună-două ca să iasă din dezastrul actual, fără de care va fi lichidat politic cu la fel de puține menajamente ca atunci când Thatcher a fost dată jos de partid în 1990.

În timpul acesta, situația sanitară în Marea Britanie se arată din ce în ce mai gravă, unii experți mergând până la a spune că s-ar putea ajunge la două milioane (!) de noi infecții pe zi și la mii de morți, zi după zi, dacă nu se impun măsuri urgente de carantină.

Asta –în vreme ce ministrul desemnat pentru Brexit, David Frost (Lord Frost) a demisionat, lăsându-l pe Johnson expus tuturor criticilor.

Cenzura la Varșovia

Le Monde, într-un supliment special, dar și The Economist, amintesc că se împlinesc săptămâna asta 30 de ani de când, pe 25 decembrie 1991, s-a prăbușit Uniunea Sovietică, împreună cu tot ceea ce știm despre cenzură și limitările impuse presei.

În Franța, Libération, care acordă o foarte mare atenție celor ce se întâmplă în Europa de est, dar mai ales și în presa est-europeană, analizează noua lege poloneză a presei, votată la Varșovia vinerea trecută.

O lege adoptată vineri interzice companiilor non-europene să dețină un pachet majoritar de acțiuni în presă, indiferent că e vorba de ziare sau de canale de televiziune. Legea vizează clar canalul privat TVN, deținut de grupul american Discovery.

Vineri 17 decembrie, așadar, parlamentarii polonezi au aprobat în mare grabă un proiect de lege de „repolonizare” a presei, care interzice investitorilor din afara UE să dețină un pachet majoritar de acțiuni la un televizor, radio sau ziar. Supranumit „legea TVN” de către opoziție și observatori, textul are o singură țintă: respectivul post privat de televiziune, cel mai privit și mai popular din țară, care nu ezită să critice guvernul. Pentru a-l reduce la tăcere, Partidul Lege și Justiție (PiS) al lui Jarosław Kaczyński, aflat la guvernare, cere acum gigantului american Discovery să-și revândă parte din acțiuni, pentru a coborî până la cel mult 49%.

TVN a devenit de-a lungul anilor principala sperietoare și dușman al PiS. În septembrie, premierul Mateusz Morawiecki a numit această televiziune „o unealtă străină”, care „acţionează într-o manieră complet tendenţioasă” şi „stârneşte ură” faţă de oponenţii săi. Deja în 2017, Consiliul Național pentru Radio și Televiziune (controlat de guvern) a aplicat TVN o amendă record de 1,5 milioane de zloți (circa 350.000 de euro) pentru că a „încurajat acțiuni ilegale și comportamente care amenință siguranța publică” atunci când a « acoperit » jurnalistic protestele anti-PiS din anul precedent.

În acest timp, însă, premierul polonez Morawiecki îi cere omologului său german Olaf Scholz “să nu cedeze presiunilor Rusiei și să nu permit intrarea în funcțiune a conductei de gaz Nord Stream 2, care poate devein instrument de șantaj politic.” Noua șefă a diplomației germane, Annalena Baerbock — al cărei partid ecologist se opune dintotdeauna intrării în funcțiune a Nord Stream 2 — a spus recent că respectiva conductă va fi închisă în cazul unei agresiuni rusești împotriva Ucrainei.

Un alt idol căzut: cavalerul anti-mafia Roberto Saviano

O foarte mare surpriză – și o mare dezamăgire, pentru că faptul e incontestabil, fiind sancționat de justiția italiană, este plagiatul, dovedit la tribunal, al celebrului Roberto Saviano.

Situația se prezintă așa: Roberto Saviano, ziaristul și scriitorul de reputație mondială, autorul cărții-anchetă Gomorra, despre mafia din Neapole, a fost deja condamnat de un tribunal italian, în 2013, pentru plagiat.

Se vorbește prea puțin în afara Italiei despre asta, iar faptele sunt indiscutabile. Saviano a copiat și și-a însușit în întregime trei articole din ziarele provinciale Corriere di Caserta și Cronache di Napoli.

Inițial, Saviano a fost condamnat să plătească daune morale, 60.000 euro. A contestat sentința, iar un alt tribunal a redus sentința pentru plagiat la 6.000 de euro. Cele două ziare provinciale au decis însă că asta e o pedeapsă prea mică pentru furtul a trei articole de către o vedetă internațională, așa că au introdus un recurs la Curtea Supremă a Italiei.

Acolo se situează afacerea în acest moment, iar ea e luată în serios, căci Gomorra, cartea lui Saviano despre mafia napolitană, s-a vândut în 12 milioane de exemplare în lumea întreagă.

Cu toate astea, Corriere della Sera nu renunță la colaborarea cu jurnalistul-vedetă, care are pe site-ul ziarului o rubrică video permanentă.

Maradona – licitația eșecului unui idol dispărut

În sfârșit, vânzarea la licitație a unor bunuri ale fotbalistului Maradona a fost un eșec complet. Moștenitorii legendei fotbalului nu vor apuca, se pare, să- achite datoriile. Licitația organizată duminică de tribunalele argentiniene „a adus doar între 15.000 și 17.000 de dolari”, cum scrie Clarín, mult departe de milioanele de dolari așteptate.

Casa pe care Maradona a lăsat-o părinților săi din Buenos Aires nu și-a găsit cumpărător, nici mașinile de lux ale jucătorului.

Cel mai bine vândut obiect (2.150 de dolari) este un tablou care îl reprezintă pe Maradona ca jumătate jucător și parte înger.

  • 16x9 Image

    Dan Alexe

    Dan Alexe, corespondentul Europei Libere la Bruxelles, poliglot, eseist, romancier și realizator de filme documentare. 

Previous Next

XS
SM
MD
LG