Linkuri accesibilitate

Participarea lui Dodon la Conferința de Securitate de la München (Nicolae Negru/Ziarul Național)


Plamen Milanov judecat pentru „confecționarea, deținerea, vânzarea sau folosirea documentelor oficiale, a imprimatelor, ștampilelor sau sigiliilor false” (Ziarul de Gardă).

Adevarul.ro relatează despre semnele de întrebare faţă de legitimitatea alegerilor parlamentare din 24 februarie ridicate de socialişti. Potrivit portalului, „într-o conferinţă de presă ţinută în ultima săptămână de campanie electorală, reprezentanţii PSRM au spus că alegătorii sunt corupți la greu de unii concurenţi electorali”. Citat de portal, juristul PSRM, Fadei Nagacevschi, a declarat că „dacă până în această săptămâna aveam întrebarea cine câştigă alegerile, acum mai apare întrebarea dacă, în genere, aceste alegeri vor fi validate, vor fi recunoscute de către comunitatea internaţională”.

Revista presei cu Liliana Barbăroșie
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:02:02 0:00
Link direct

Cotidianul.md scrie despre „neclarități” în datele prezentate de CEC referitoare la numărul alegătorilor din diaspora la prezidențialele din 2016. Potrivit portalului, reprezentanții Comisiei Electorale Centrale (CEC) anunță că în cadrul turului II al scrutinului prezidențial din 2016, când cetățenii din diaspora au putut să voteze cu actele de identitate expirate, doar 175 de alegători au avut astfel de acte și și-au exprimat votul. În comunicatul pe care l-a remis CEC există însă neclarități privind numărul total al alegătorilor de peste hotare”. În articol se arată că „datele prezentate de CEC vin în contradicție cu cele în baza cărora Curtea Constituțională (CC) a confirmat la 13 decembrie 2016 rezultatele alegerilor şi validarea mandatului de preşedinte al Republicii Moldova. Mai exact, CC face referire la un număr de 138.720 de cetățeni care au votat peste hotarele țării ori cu 370 mai mult decât anunță acum CEC”.

Într-un editorial pentru deschide.md, Petru Bogatu scrie despre avertismentul Secretarului Consiliului de Securitate al Federației Ruse, Nikolai Patrușev, care a declarat că SUA și UE, în cazul victoriei socialiștilor în alegerile parlamentare, ar putea organiza la Chișinău un „maidan” precum cel din Kiev”. Potrivit autorului, „faptul că anume Nicolai Patrușev a ieșit la rampă pentru a susține cauza lui Dodon spune totul despre intențiile rușilor. Patrușev este brațul drept al președintelui Putin și coordonatorul tuturor serviciilor secrete din țara sa. În plus, cunoaște foarte bine Republica Moldova”. Bogatu reamintește în acest sens că „vreo doisprezece ani în urmă, președintele comunist Vladimir Voronin l-a decorat pe directorul de atunci al FSB-ului, principalul serviciu de securitate al Rusiei, Nicolai Patrușev, cu Ordinul „Ștefan cel Mare” (decorația militară supremă a Republicii Moldova). Nici mai mult, nici mai puțin”.

Media-azi.md relatează că „membrii Consiliului Audiovizualului (CA) au avertizat public, în cadrul ședinței din 15 februarie, opt posturi de televiziune pentru că au reflectat necorespunzător începutul campaniei electorale. Posturile Prime TV, Publika TV, Canal 2, Canal 3, Accent TV, NTV Moldova, Orhei TV și Televiziunea Centrală au fost sancționate în urma examinării primului raport de monitorizare al CA. Autoritatea a monitorizat în total 13 posturi de televiziune, perioada primului raport fiind 25 ianuarie – 3 februarie 2019.

Moldova 1, Jurnal TV și RTR Moldova au fost atenționate pentru abateri mai mici”. „Doar două posturi de televiziune - TV8 și Pro TV Chișinău - au avut un comportament ireproșabil, potrivit membrilor CA”, mai relatează portalul.

Moldavskie Vedomosti (vedomosti.md, 190218) publică în expunere un interviu cu Ștefan Urîtu, liderul partidului „Voința poporului”, fost vicepreședinte al CEC, care susține că „ideea desfășurării referendumului este o minciună. Speakerul, vicepreședintele PDM susține că poporului vrea reducerea numărului de deputați și să aibă dreptul de a rechema deputatul, dar referendumul este doar consultativ, ca să se afle doar răspunsurile la aceste întrebări”. Potrivit lui Urîtu, „scopul organizatorilor referendumului este voalat. În realitate sarcina lor este să complice sistemul de vot și să organizeze o lungă și complicată procedură de numărare a voturilor”.

Moldavskie Vedomosti mai scriu că „fostul președinte al Georgiei, Mihail Saakașvili, le-a reproșat politicienilor europeni atitudinea tolerantă față de oligarhii din Georgia, Ucraina și Moldova”. Portalul citează un interviu acordat de Saakașvili pentru Deutsche Welle în care acesta susține că „nu este o mare diferență între cele care se întâmplă în Venezuela și în aceste țări post-sovietice”. „Și acolo au oligarhi săi, și aici au oligarhii săi. Și acolo este o imitație a procesului politic și aici la fel, acolo sunt falsificate alegerile, ca și aici, acolo toate posturile TV au fost acaparate de autorități și aici se întâmplă același lucru. Și acolo, și aici oamenii sunt săraci. Și de acolo și de aici lumea pleacă din țară”, a declarat Saakașvili, citat de portal.

Newsmaker.md publică un articol cu „cinci povești despre felul în care în Republica Moldova sunt intimidați avocații. „Profesia avocatului în R. Moldova a devenit de la o vreme periculoasă. Este vorba de acei avocați care se apucă de cazuri răsunătoare și acționează împotriva sistemului. Filarea, presiunile psihologice, intentarea unor dosare penale au devenit obișnuite în relațiile dintre autorități și avocați”. Portalul îi citează pe unii dintre acești avocați care susțin că „în aceste acțiuni de prigonire, de persecutare există un specific aparte ce poate fi numit „stil de firmă al lui Plahotniuc” – este vorba întotdeauna de atacarea cinstei și onoarei omului, ca să-l „înjosești, arestezi și să termini cu el””.

Newsmaker.md mai scrie despre începerea celei de-a doua etape a celui mai mare proiect de interconectare energetică dintre Republica Moldova și România, prin prelungirea gazoductului Iași-Ungheni, până la Chișinău și îl citează pe fostul șef al ANRE Victor Parlicov care critică acest proiect. Potrivit expertului, proiectul înseamnă o pierdere de bani fără sens, deoarece este mai ieftin și mai eficient să faci livrări reversive de gaze prin sistemul magistralelor transbalcanice. Parlicov „este convins că conducta Iași Chișinău este un proiect politic și cele două părți vor imita mult încă activitatea furtunoasă”. Potrivit expertului, dacă autoritățile moldovenești și române și-ar fi propus pe bune să construiască conducta, ar fi făcut-o demult. [...] nu există obstacole tehnice de netrecut. Dar așa la ei ba plapuma a fugit, ba cearșaful a zburat”, scrie portalul.

Nokta.md scrie că „în acest an, pentru prima dată, candidații la funcția de Bașcan vor fi supuși unui test la cunoașterea fluentă a limbii găgăuze. Testarea lingvistică a candidaților este prevăzută de Codul electoral al Găgăuziei adoptat în 2015”. Portalul remarcă, însă, că „CEC a Găgăuziei a format o comisie lingvistică în care 5 din cei șapte membri muncesc în structurile Comitetului executiv condus de actualul bașcan Irina Vlah”.

Ziarul de Gardă (zdg.md) scrie că „Plamen Milanov Stefanov, cetățeanul bulgar care administrează, prin intermediul unei companii înregistrate în Dubai, „Loteria Națională”, joc pus pe post în fiecare duminică la Prime TV, care aparține lui Vladimir Plahotniuc, este judecat în R. Moldova pentru „confecționarea, deținerea, vânzarea sau folosirea documentelor oficiale, a imprimatelor, ștampilelor sau sigiliilor false”. Acesta este căsătorit de 10 ani cu o moldoveancă şi gestionează la Chişinău mai multe afaceri din domeniul farmaceutic. În ultimii ani, firmele au obținut milioane de lei din contracte cu statul. Bulgarul este implicat şi în două litigii financiare cu foştii săi asociați”, mai relatează portalul publicației.

Într-un editorial pentru ziarulnational.md, Nicolae Negru scrie că „participarea lui Dodon la Conferința de Securitate de la München ar fi putut fi un eveniment, dacă el ar fi avut acces la tribuna conferinței, ca alți șefi de state și de guverne. Afirmația că a ținut un discurs în cadrul CSM „unde un președinte al R. Moldova nu a ținut discurs încă din anul 2007” este pe cât de lăudăroasă, pe atât de falsă. „Discursul” său a fost prezentat în cadrul unei „mese rotunde”, cu participarea „informală” a nici zece persoane, interesate, într-o măsură oarecare, de situația din Republica Moldova. Șefi de state sau de guverne nu au figurat printre ele”. Autorul menționează, totodată, că „guvernul i-a informat pe organizatorii CSM, înainte de începutul conferinței, că ideile lui Dodon nu sunt și ale guvernării, că el va vorbi ca persoană privată, se va reprezenta pe sine însuși”.

Opinia dvs.

Arată comentarii

Aplicația pentru mobil/tabletă

XS
SM
MD
LG