Linkuri accesibilitate

Dumitru Vicol: „Definitiv, cred că revenim curând”

Născut la 1 septembrie 1988 în Tiraspol. A studiat la Academia de Studii Economice a Moldovei, Sorbona, Paris School of Economics și London School of Economics. A lucrat, studiat și trăit în Rusia, Emiratele Arabe Unite, Franța, parția Belgia și Marea Britanie. Este strategist piețe financiare la o bancă din Londra. Echipa de cercetare din care face parte este constant cotată numărul 1 sau 2 în industrie. Este un activist civic în diasporă contribuind la grupuri precum Jeunes Moldaves, Adoptă un Vot și altele. A fost implicat în multe proiecte de dezvoltarea instrumentelor financiare și modelări economice în Moldova.

Vineri

Am aterizat joi noapte de la Londra. Tradițional, socrul ne întâlnește la un aeroport plin de lacrimi de dor și îmbrățisări. Deși revin acasă aproape la fiecare 4-5 săptămâni, de foarte mult timp nu am văzut atât de multe persoane. Aparent, luna august își preia eștafeta de luna când diaspora revine acasă după o pauză de un an pandemic și restricții de călătorii. În drum spre casă, discuțiile au fost despre faptul că fiecare a patra mașină este cu numere străine și fabrica de salamuri de unde de obicei procurăm mezeluri nu reușește să facă față cererii imense pe piață.

În Londra, de obicei mă trezesc la 4 dimineața și alerg sau fac exerciții utilizând greutatea corpului. La ora 7 dimineața încep lucrul. În Moldova, regimul meu este dat peste cap pentru că vinul moldovenesc seara e prea bun ca să te poți trezi la 4 a doua dimineață.

Vineri dimineața iau un taxi către centru la o întâlnire despre cum putem convinge pe cei din diasporă să procure obligațiuni municipale la distanță. Aparent, sunt doar două modalități. Prima este prin procură autentificată la ambasadă și a doua prin semnătura electronică. La moment, sunt doar vreo 160mii de semnătui electronice în țară și sunt sigur că puțini dintre aceștia se află în diaspora. Mi-am adus aminte că trebuie să prelungesc validitatea semnăturii mele digitale. Ironic este faptul că cererea de prelungirea trebuie depusă fizic ceea ce îmi aduce aminte de faimosul “cererile online se scriu cu pix albastru”. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin în Moldova. Am zis că curând.

Mă duc până la parlament să ascult audierile referitor la proiectul de lege pe produsele petroliere. M-am așezat liniștit în boxa invitaților și observ noua componență a parlamentului. Revăd atâtea fețe luminate care doresc să schimbe viitorul țării. Ei, cei de la PAS, sunt cei pentru care mi-am dat votul și care îmi pun speranțele. La fel îi văd pe cei de la BECS. Ei sunt motivul pentru care am decis în ultimii ani să-I susțin pe cei de la PAS. Nu mai doresc ca fețe dubioase ca ale unora din BECS să mai apară vreodată pe scena politică. În pauză mă salut cu colegii de la PAS. Sunt întrebat când revin în Moldova. Am zis că până la sfârșitul mandatului acesta.

Trebuie să plec în alt sector al orașului, dar nu găsesc niciun taxi de vreo 20 minute...

Se pare că diaspora folosește intens serviciile de taxi. Iau un troleu și am norocul să fie unul nou cu conditioner. Am zis că ar trebui să folosesc mai des troleul.

După amiază, merg la Biroul pentru Relații cu Diaspora pentru o întâlnire cu o persoană din cabinetul prim-ministrului. Noi îi prezentăm agenda elaborată de către grupul de organizare compus din oameni din diaspora. Au fost sugerate câteva modificări în program și avem toată susținerea ca să fie asigurată prezența conducerii de vârf la congres. Sunt întrebat când revin acasă. Am zis că curând.

În drum spre casă, trec rapid pe la un local care organizează un eveniment de caritate pentru copii orfani să donez niște bani.

Sâmbătă

Eu am planificat un mic dejun cu un amic de la primărie, însă întârzii cu vreo 20 minute pentru că nu găseam taxi. Amicul îmi explică că există o criză de șoferi de taxi pe fundalul cererii crescânde de servicii. Discutăm despre noile benzi dedicate pentru troleibuze. Din păcate, acestea nu sunt folosite intens pentru că nu există sufficient transport public calitativ. Mi se zice că în următorii ani vor fi procurate mai multe autocare și troleuri, iar la un moment dat parcările din centrul Chișinăului vor deveni cu plată. Eu îmi exprim uimirea că recent am mers cu un troleu cu aer condiționat și mi-aș dori să le folosesc mai des dacă ar merge peste tot în oraș. Sunt întrebat când revin acasă. Am zis că curând.

Caut un taxi ca să mă deplasez în alt sector al orașului. Nu găsesc. Iau un troleu și realizez că ajung mai rapid așa. Mă întâlnesc cu un fost prieten funcționar. El și ea au părăsit acum câțiva ani sistemul public și acum ambii sunt implicați în proiecte internaționale. Discuția e despre dacă merită revenirea în sistemul public pentru a susține eforturile noi ale guvernării. Sunt întrebat dacă am avut discuții referitor la revenite și dacă aș fi dispus să revin. Am zis că la momentul actual aș putea să o fac la distanță, dar pe parcurs consider ideea de a reveni definitiv. Realizăm ambii cât de oportun ar fi să existe posibilitatea pentru cei de peste hotare să se implice part-time pentru anumite sarcini. În așa mod, cei din diaspora ar pătrunde mai ușor în esența proceselor politicilor publice și le ar fi mai ușor să înțeleagă în ce departamente sau domenii ar dori să revină. În același timp, autoritățile ar putea externaliza unele sarcini celor care doresc să se implice de la distanță eliberând timpul funcționarilor pentru alte subiecte. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Am zis că curând.

Împreună cu soția, seara ieșim cu niște prieteni stabiliți în Danemarca. În 2020 am avut 3 tentative de a zbura în Copenhaga și toate 3 au eșuat din cauza restricțiilor. În sfârșit, noi am ajuns să ne vedem la Chișinău. Discutăm mult despre imobile, credite ipotecare și prețuri. Aceste subiecte mereu iau vreo 30% din timpul discutat cu cei stabiliți peste hotare. La sfârșitul întâlnirii nu sunt întrebat când revin acasă.

Duminică

Zi dedicată familiei și părinților.

Luni

După două zile când am găsit cu greu taxi, eu am decis să iau mașina ca să mă deplasez în oraș. Oricum, întârzii la prima întâlnire din cauza ambuteiajurilor și faptului că nu găsesc locuri de parcare. Dacă încerci să te deplasezi cu taxi, nu le găsești, dacă încerci să te deplasezi cu mașina, nu găsești locuri de parcare. Iar îmi zic că trebuie să folosesc mai des troleul.

La prima întâlnire discut cu un coleg de proiecte despre provocările economice și fiscale ale guvernării, obligațiuni verzi (instrumente financiare dedicate investițiilor ecologice), potențialul unui sistem de pensii privat și altele. Ne dăm seama că așteptările din partea cetățenilor sunt prea mari față de guvernare considerând capacitatea limitată a statului de a genera bunăstare. Totuși, această guvernare este bine echipată să ne îndrepte pe drumul cel bun, ceea ce este semnal puternic pentru investitori. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă.

Eu am zis că curând...

Iau prânzul cu o persoană de la Ministerul Finanțelor. Ni se alătură o prietenă și colegă de proiecte. Vorbim despre intenția FMI-ului de a aloca USD 235mn Moldovei în contextul unui efort global de a susține economiile emergente. La fel, discutăm despre potențialele reforme și finanțe publice. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Am zis că curând.

După amiaza o petrec iar la Biroul pentru Relații cu Diaspora pentru a face ultimele ajustări la agenda congresului diasporei. Primim confirmarea de la cabinetul prim-ministrului că conducerea țării va fi prezentă la eveniment și că putem lansa invitațiile oficiale.

Seara ieșim la o cină cu niște prieteni. Vorbim despre călătoriile care ne-au lipsit atât de mult. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

Marți

Am un prânz cu doi colegi de proiecte și am decis să nu iau nici taxi și nici mașina. Voi încercă să mă deplasez peste tot cu troleul. Pentru prima oară, ajung la timp la prânz. Un coleg care venea cu mașina, a întârziat 35 minute. Îl înțeleg. Discutăm despre proiectele planificate și cum am putea implica mai multă lume din diaspora la distanță, Iarăși dezbatem principalele provocări economice și financiare ale guvernării. Va fi destul de greu, dar noua guvernare este bine echipată. Sperăm să reușească. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

Merg la interviul de la Radio Europa Liberă. Vorbim despre inflație, economie, finanțe și potențialul de a atrage cât mai mulți din diaspora acasă. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

După interviu sunt contactat de către un headhunter din Londra. Sunt informat că el are un mandat de a căuta un talent similar ca al meu pentru un fond de investiții. Aproape în fiecare săptămână, sunt contactat de către unul sau doi headhunteri. Piața muncii în Londra este foarte dinamică și angajatorii mereu caută să atragă sau fure talentele de la competitori. Am stabilit că vorbim când revin la Londra.

La congresul diasporei voi modera 2 sesiuni: una dedicată instrumentelor financiare de atragagerea economiilor și alta dedicată oportunităților de afaceri. Biroul pentru Relații cu Diaspora a trimis deja invitațiile, dar eu îi sun pe toți vorbitorii să ofer mai multe detalii și care sunt așteptările. Sunt plăcut surprins că toți acceptă fără ezitare. Totuși, o persoană e puțin indignată că a fost anunțată despre eveniment doar cu câteva zile înainte de desfășurarea acestuia. În cele din urmă, înțelege că aprobarea tardivă a agendei este datorată schimbărilor politice recente. Respectiv, e nevoie de înțelegere din partea tuturor și acceptă invitația.

Seara mă întâlnesc cu niște experți străini care oferă consultanță guvernului de la Chișinău. Facem schimb de păreri și ne axăm mult pe investițiile în infrastructură și rolul acestora în dezvoltarea țării. Am stabilit că vom colabora în continuare

Miercuri

Stau acasă. Citesc email-urile de la servici și ultimele știri de pe piețele financiare. Petrec timpul cu părinții soției savurând vin și plăcinte.

Seara facem o ședință online cu grupul de organizare a congresului pentru a cizela agenda.

Joi

Merg la un prânz cu niște economiști respectabili. Vorbim mult despre pensia minimă și cum va fi finanțață. Este o măsură necesară și binevenită, dar apar îndoieli dacă această măsură poate fi finanțată doar din surse interne pe viitor. Mai vorbim și despre ultima decizie a BNM-ului de a înăspri politica monetară cu 1p.p. Cu toții recunoaștem că majoritatea inflației de acum este datorată prețurile de import. Respectiv, suntem sceptici că înăsprirea politicii monetare poate influența în mod decisiv inflația de import. În același timp, economia încă nu este supra-încălzită ca să avem nevoie de măsuri extrem de restrictive, mai ales că exista probabilitatea unui nou val pandemic în toamnă ce ar putea încetini activitatea economică. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

Urmează o întâlnire cu un avocat care mereu a apărat interesele cetățenilor din diaspora...

Ne exprimăm optimismul că lucrurile se vor schimba în bine și că, în sfârșit, avem o guvernare bine intenționată. Discutăm mult despre modalităține de implicare la distanță sau part-time a celor din diasporă în cadrul autorităților publice centrale și locale. Este sugerată o formă de contract de consultanță part-time fără obligația de a fi funcționar. Pare a fi o formă de compromis care ar putea antrena talentele din diasporă în activitatea din țară. Noi am stabilit să promovăm această idea de angajare part-time printre persoanele cheie de la conducere. La sfârșitul întâlnirii sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

După prânz merg încă o dată la Biroul pentru Relații cu Diaspora pentru a stabili ultimele detalii. A doua zi debutează congresul diasporei și ar trebui să fie totul la nivel. Între timp, are loc ședința de guvern. Mă duc în fața guvernului și văd o mulțime de fețe cunoscute care au preluat angajamentul de a fi miniști și înalți funcționari, Mă salut cu ei. Discutăm cu unii despre posibilitatea angajării part-time a celor din diaspora pentru anumite sarcini ca o modalitate de a pregăti potențialele reveniri definitive. Unora le place ideea și posibil să o implementeze. Sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

Vineri

A venit ziua cea așteptată. Este ziua când debutează congresul diasporei. Începem după amiază pentru a avea posibilitatea ca cei din America din Nord să se conecteze. Din păcate, congresul este online, iar în sala mica de la Palatul Republicii sunt doar persoanele responsabile de organizarea congresului și vorbitorii.

Evenimentul va fi deschis de către doamna președintă Maia Sandu, doamna prim-ministră Natalia Gavrilița și domnul vice-prim ministru Nicu Popescu. Serviciul de securitate se asigură că Palatul Republicii este în siguranță. Cu 15 minute înainte de eveniment ies în fața palatului. Ajunge doamna prim-ministră. Dumneaei își pune masca și se salută cu toții. Vornim puțin despre congres. Între timp, ajunge și doamna președintă. Ne salutăm și brusc mi se trezește un sentiment de mândrie. Două doamne care deja au început schimbarea în bine. Ajunge și domnul vice-prim ministru.

Înalții invitați intră în sală. În fața dumnealor stă un monitor imens și o cameră de luat vederi. Acestea vor fi legătura online între diasporă și persoanele care reprezintă speranța noastră într-un viitor bun. Doamna președintă Maia Sandu în discurs accentuează importanța diasporei la dezvoltarea țării și face apel de revenire acasă. Doamna prim-ministru Natalia Gavrilița pune accent pe programele de atragere a celor plecați (PARE 1+2, angajarea celor din diasporă în consiliile de administrația a întreprinderilor de stat, programe de consultanță în afaceri și altele).

Domnul vice-prim ministru Nicu Popescu ne dă asigurări că serviciile consulare vor fi mai ușor accesibile. Trei discursuri atât de sincere și cu atâta empatie. A meritat orele de așteptare în fața secțiilor de votare în vânt și ploaie pentru a oferi votul pentru aceste personalități.

Urmează ateliere specializate cu vice-prim-ministru Iurie Țurcanu și deputații din diasporă.

Seara, mă văd cu o persoană de la Ministerul Economiei. Vorbim despre recenta restructurare a ministerului și ramurile economice pe care Moldova ar trebui să se axeze. Aflu cu surprindere că avem capacități solide de producerea instrumentelor de precizie și optică. La fel, țara are capacitatea tehnică de a produce pompe industriale. Acestea sunt câteva ramuri pe care ar trebui să ne focusăm dacă ne dorim să trecem în liga țărilor cu venit mediu-înalt. Sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că curând.

Sâmbătă

Toată ziua o petrec la Palatul Republicii. Seara vin vorbitorii din atelierul instrumente financiare. Ei sunt adevărați profesioniști din domeniu care își doresc o țară mai prosperă. Ajunge și domnul ministru al Finanțelor Dumitru Budianschi. La atelier vorbim despre posibilitatea de a procura valorile mobiliare de stat la distanță, obligațiunile municipale, creditele ipotacare, asigurările de viață și crowdfunding. Toate sunt instrumente care pot atrage economiile migranților. Ultimele mele estimări arată că diaspora economisește în jur de 800-900 milioane dolari per an după ce trimit acasă peste un milliard de dolari în formă de remitențe. Avem nevoie de mai multe eforturi ca să atragem în Moldova o parte din acei 800-900 milioane de dolari în formă de economii plasate în diaspora.

Urmează sesiunea dedicate oportunităților de afaceri...

Ajunge domnul ministru al economiei Sergiu Gaibu. După prezentările autorităților, Ludmila și Igor Furtună, o familie care au revenit în Moldova după mulți ani în Italia, ne vorbesc despre provocările lansării unei afaceri. Domnul ministru Gaibu îi ascultă atent și la sfârșit îi asigură că actualele autorități vor deveni parteneri de încrederi pentru toți cei care doresc să deschidă afaceri în Moldova.

Duminică

Zi dedicată familiei și părinților. Fac mici pauze ca să lucrez la declarația congresului diasporei. O colegă din diasporă, Mariana Plămădeală, citește declarația la sfârșit care combină o serie de propuneri pentru ca relația dintre diasporă și autorități să devină mai solidă. La fel, se propune restructurarea BRD-ului. Declarația a rămas deschisă pentru comentarii 2 săpămâni.

Congresul Diasporei s-a finalizat. Declarația reprezintă o foaie de parcurs pentru următorii 2 ani când va avea loc următoarea ediție a congresului. Sperăm că cu toții împreună, cei plecați și rămași, să o putem realiza.

Seara zburăm spre Londra. Sunt întrebat când revin acasă. Eu am zis că peste o lună, ca de obicei. Definitiv, cred că revenim curând.