Linkuri accesibilitate

O jurnalistă rusă care a scris despre corupție a fost arestată pentru șantaj și estorcare de bani


Imaginea de profil a canalului „Adskie babki” (banii iadului) de pe Telegram.

La Moscova, o fostă jurnalistă de la publicațiile Kommersant și Izvestia a fost arestată sub acuzația de șantaj și estorcare de bani, într-un dosar în care este vizată principala bancă a complexului militar-industrial rusesc – Promsviazbank. Colegii ei spun că acuzațiile par să fie fabricate, iar jurnalista afirmă că este victima unei răzbunări, după ce a scris despre corupția din domeniul industriei de apărare a Rusiei, în contextul războiului din Ucraina. Detalii de la Radu Benea.

Jurnalista Aleksandra Baiazitova este autoarea canalului de Telegram „Adskie babki” (în rusă - „Banii iadului”) și colaboratoare a tabloidului pro-Kremlin Life.ru. Un tribunal de la Moscova a plasat-o în arest preventiv pentru două luni de zile, într-un dosar privind estorcarea de bani, transmite Kommersant. Jurnalista, care a scris anterior pe teme economice pentru ziarele Kommersant și Izvestia, riscă 15 ani de închisoare, potrivit agențiilor de stat Ria și Tass.

Într-o declarație făcută la tribunal și publicată pe canalul de Telegram „Baza”, Aleksandra Baiazitova a respins acuzațiile. Potrivit jurnalistei, motivul reținerii ar putea fi cu totul altul, anume că a scris un articol în care a demascat corupția din industria de apărare a Rusiei și de la Promsviazbank, principala bancă prin care trec comenzile militare ale statului.

Baiazitova a spus că furtul banilor destinați industriei de apărare a contribuit la eșecul invaziei militare rusești în Ucraina. Potrivit jurnalistei, tatăl președintelui consiliului de administrație de la Promsviazbank a condus Serviciul de Informații Externe al Rusiei. „Practic, el a distrus serviciul, a spus Baiazitova. Altfel, operațiunea din Ucraina ar fi durat cam două săptămâni, așa cum a fost planificată de Vladimir Putin. Am fost închisă din cauza că am scris adevărul”, a declarat jurnalista.

Alekandra Baiazitova
Alekandra Baiazitova

Ea a mai spus în fața tribunalului că un membru al consiliului de administrare al Promsviazbank, Aleksandr Ușakov, a fost anterior condamnat pentru infracțiuni financiare. Potrivit canalului de telegram „Agenstvo”, Ușakov a condus Stroibank și a fost condamnat, în 2006, la patru ani și jumătate de închisoare, pentru furtul a peste 2,4 milioane de ruble, iar după aceasta a mai deținut funcții de conducere în alte bănci din Rusia. Baiazitova spune că, ulterior, el a dat în judecată Kommersant și alte publicații, cerându-le să scoată de pe paginile lor informația despre condamnarea sa, dar a pierdut procesul.

Jurnalista a rugat instanța să fie plasată în arest la domiciliu, întrucât este diagnosticată cu hipertonie și diabet. În plus, mama sa se află în spital, iar acasă au rămas patru pisici. Instanța însă a decis să fie închisă într-un izolator de detenție preventivă.

Fostul redactor șef al canalului de Telegram „Baza”, Nikita Mogutin, a scris pe pagina sa de Facebook că o cunoaște demult pe Sașa Baiazitova, despre care a spus că este un jurnalist profesionist, iar acuzațiile de șantaj la adresa ei i se par „de neimaginat”.

Banca Promsviazbank, care o acuză de șantaj pe Baiazitova, este controlată în întregime de stat și prin ea rulează banii destinați modernizării complexului militar-industrial al Rusiei. Șeful băncii, Piotr Fradkov, fiul fostului prim-ministru și fostului director al Serviciului de Informații Externe al Rusiei, a fost inclus în listele de sancțiuni occidentale după ce Rusia a invadat Ucraina.

„Baza” a relatat anterior că împreună cu Baiazitova au mai fost reținuți consultanții PR Olga Arharova și Inna Ciurilova, care coordonau câteva de canale de Telegram, sub acuzația că ar fi estorcat bani de la structurile „Rostec”, corporația de stat pentru dezvoltarea produselor industriale de înaltă tehnologie.

Potrivit publicației, rețeaua respectivă de pe Telegram ar avea peste 300.000 de abonați. Oficial, nu s-a confirmat arestarea celorlalte două persoane, dar rudele lor ar confirmat pentru serviciul rusesc al Europei Libere – Radio Svoboda – că nu mai răspund la telefon sau la mesaje.

Pe 10 august, un tribunal de la Moscova a dispus și reținerea a trei administratori ai canalului „Adskie babki”, sub acuzația de escrocherie.

Previous Next

XS
SM
MD
LG