Linkuri accesibilitate

Campania pentru locale, între manipularea posturilor TV și scuzele Consiliului Audiovizualului


Imagine generică

Activiștii comunității WatchDog.md au cerut Consiliului Audiovizualului să intervină pentru a sancționa manipularea opiniei publice în campania electorală pentru alegerile locale din 20 octombrie. Ar manipula posturile de televiziune apropiate socialiștilor, spune liderul WatchDog, Valeriu Pașa, dar, tocmai aceste posturi nu sunt monitorizate de Consiliul Audiovizualului.

Campania pentru locale, între manipularea posturilor TV și scuzele Consiliului Audiovizualului
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:04:53 0:00
Link direct


Topul televiziunilor calificate drept tendențioase şi manipulatorii este condus, potrivit monitorizării WatchDog, de NTV Moldova, Accent TV şi RTR Moldova, primele două considerate a fi în serviciul socialiștilor. În același registru se plasează şi Publika TV şi Prime TV care ar continua să aparțină direct sau prin intermediari fostului lider democrat Vladimir Plahotniuc. Grupul de televiziuni apropiat socialiștilor l-ar favoriza deschis pe candidatul PSRM Ion Ceban la postul de primar al Chişinăului, în vreme ce Publika TV şi Prime TV l-ar prezenta preponderent în context negativ pe liderul PPDA Andrei Năstase. Cei doi sunt, potrivit sondajelor, favoriții cursei pentru şefia capitalei.

Valeriu Pașa,
Valeriu Pașa,

Dintre posturile ce admit derogări vizibile, doar postul Prime este monitorizat în această campanie de Consiliul Audiovizualului, şi asta deoarece emite pe o frecvență terestră națională. Valeriu Pașa a acuzat autoritatea din domeniul audiovizualului că intenționat ar trece cu vederea încălcările din domeniu de responsabilitate, doar ca să fie „pe plac noilor stăpâni”:

„Consiliul Audiovizualului se comportă în campania electorală de parcă campanie nu ar exista. Noi constatăm încălcări foarte grave care, aşa cum arată şi sondajele, şi credem că vor arăta şi rezultatele alegerilor, influențează extrem de puternic intenția de vot a cetățenilor. Deci nu putem vorbi despre alegeri libere în contextul în care oamenii au acces la informații manipulatorii. În esență, eu nu înţeleg pentru ce noi plătim salarii acestui Consiliu al Audiovizualului dacă el nici măcar în campania electorală nu este capabil să aplice legea.”

Nu putem vorbi despre alegeri libere în contextul în care oamenii au acces la informații manipulatorii...

Valeriu Paşa a depus o sesizare la Consiliul Audiovizualului, la fel cum a procedat zilele trecute şi Centrul pentru Jurnalism Independent în ceea ce privește Accent TV, NTV Moldova, dar şi Televiziunea Centrală, care aparține deputatului fugar Ilan Şor.

Președintele Consiliului Audiovizualului, Dragoş Vicol, a respins acuzaţiile aduse de comunitatea WatchDog şi Centrul pentru Jurnalism Independent. El a spus că autoritatea din domeniu este obligată de a supune monitorizării acele instituții media care utilizează frecvențe de stat şi beneficiază de calificativul național. Astfel, în vizorul Consiliului se află posturile TV Moldova 1, Moldova 2, Prime şi Canal 2 şi posturile de radio naţionale Radio Moldova şi Radio Moldova Tineret.

Dragoș Vicol
Dragoș Vicol

Dragoş Vicol a afirmat că vor fi examinate toate sesizările primite şi că dacă se vor confirma abaterile descrise, ar putea fi aplicate sancțiuni mai dure. El a îndemnat inclusiv colegii din Consiliul Audiovizualului să facă astfel de demersuri, dând propriul exemplu, spunând că a atras atenţia la reportajele Accent TV şi Publika TV.

„Nouă ni se pare că mult mai important şi eficient ar fi să se uzeze de dreptul de depunere a sesizărilor, dincolo de monitorizarea non-stop a celor şase furnizori de servicii media. În ceea ce vizează favorizarea anumitor candidați, mai multe posturi de televiziune s-au remarcat prin favorizarea unui sau altui candidat. Cu regret, şi am abordat acest lucru astăzi în cadrul comisiei parlamentare mass-media, Codul serviciilor media audiovizuale nu are stipulată expres şi o sancțiune pentru acel post care favorizează eventual un candidat. Noi, din păcate, suntem limitați în a vedea dacă este păstrat echilibru şi mai ales oferirea celei de-a doua poziţii.”

Deputatul socialist Adrian Lebedinschi din comisia parlamentară de profil spune că noua legislație permite Consiliului Audiovizualului să monitorizeze instituțiile audiovizuale urmare a unor sesizări şi datele de care dispune arată că Accent TV şi NTV Moldova ar fi deja monitorizate.

În ceea ce privește criticile lui Valeriu Paşa că PSRM ar controla Consiliul Audiovizualului, Lebedinschi spune că nu este indicat să se pronunțe. „Cu părere de rău, unele asociații obștești îşi asumă şi susținerea unor viziuni politice, ceea ce n-ar trebui să facă.”

Joi, 10 octombrie, şi experții Centrului pentru Jurnalism Independent au cerut Consiliului Audiovizualului să aibă un rol mai activ şi să evalueze în ce măsură posturile TV respectă dreptul la informare completă, obiectivă şi veridică. De cealaltă parte, atât Dragoş Vicol, cât şi Adrian Lebedinschi atrag atenția că diferențele de opinii din acest domeniu s-ar explica şi prin diferitele metode prin care sunt făcute monitorizările.

Rapoartele de sinteză despre activitatea mass-media nu au operat până acum cu estimări cantitative privind impactul campaniilor electorale tendențioase asupra intențiilor de vot ale telespectatorilor.

XS
SM
MD
LG