Linkuri accesibilitate

Cum s-a comportat presa în campania pentru alegerile locale?


Pe finalul campaniei electorale numărul posturilor de televiziune care fac partizanat politic, favorizând sau defavorizând anumiți concurenți electorali, este în creştere. Cel puţin aşa constată Centrul pentru Jurnalism Independent care a lansat azi celui al treilea raport de monitorizare a presei în campanie. Experţii Centrului regretă că Consiliul Audiovizualului le-a ignorat sesizarea de a monitoriza posturile care evident încalcă legislaţia, fiind vorba în special de televiziunile apropiate socialiștilor.

Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:03:51 0:00
Link direct



Majoritatea posturilor TV monitorizate, mai exact șapte din cele 10, au oferit în general acces egal candidaților în alegeri, dar oricum nu și-au ascuns atitudinile părtinitoare față de anumiți politicieni.

Topul televiziunilor calificate drept tendențioase şi părtinitoare este condus de NTV Moldova şi Accent TV apropiate socialiştilor, urmate de Publika TV şi Prime TV care ar continua să aparțină direct sau prin intermediari fostului lider democrat Vladimir Plahotniuc. Televiziunile apropiate PSRM l-au favorizat evident pe candidatul socialiştilor Ion Ceban la funcţia de primar al Chişinăului şi pe ceilalţi candidaţi în alegeri ai PSRM. Pe când Prime TV şi Publika TV l-au defavorizat pe candidatul blocului ACUM Andrei Năstase care a fost prezentat mai cu seamă în context negativ. Cei doi favoriţi ai cursei pentru primăria capitalei, Ceban şi Năstase, au fost favorizaţi indirect, printr-un număr mai mare de ştiri în care au apărut, de alte două posturi TV. Este vorba de RTR Moldova, în cazul lui Ceban şi Jurnal TV unde Năstase a avut o prezenţă mai mare faţă de ceilalţi candidaţi. O altă televiziune care a reflectat dezechilibrat campania este Televiziunea Centrală care ar aparţine lui Ilan Şor şi a favorizat direct candidaţii partidului Şor, iar în acelaşi timp l-a defavorizat pe Andrei Năstase.

Postul public de televiziune Moldova1, ProTV şi TV8 au reflectat în general imparțial campania, constată raportul Centrului pentru Jurnalism Independent.

Nadine Gogu
Nadine Gogu

Dintre posturile ce admit derogări vizibile, doar Prime TV având acoperire naţională a ajuns în lista celor şase instituţii media monitorizate în această campanie de Consiliul Audiovizualului. Modalitatea în care autoritatea de reglementare a decis să monitorizeze comportamentul presei în această campanie, dar şi felul cum a selectat instituţiile media ridică semne de întrebare, spune directoarea Centrului pentru Jurnalism Independent Nadine Gogu. Consiliul Audiovizualului invocând lipsa de resurse a decis să monitorizeze nu principalele buletine de ştiri, dar în regim non-stop un număr mai redus de posturi, unele irelevante cum ar fi cel de-al doilea canal public de televiziune Moldova 2, lansat din necesitatea de a acoperi transmiterea unei cantități mari de conținut sportiv, şi Radio Moldova Tineret cu un conţinut destinat mai cu seamă tinerilor.

Nadine Gogu: „Ar fi putut să aibă aceeaşi abordare în această campanie, să ia câte un singur buletin şi să facă o listă mai mare în care să încapă inclusiv cei care în campaniile precedente au demonstrat că sunt partizane, ca favorizează sau defavorizează anumiţi concurenţi.”

Totodată, Nadine Gogu regretă că autoritatea de reglementare nu a dat curs sesizări Centrului pentru Jurnalism Independent de a monitoriza posturile care admit derogări şi anume NTV, Accent TV şi Televiziunea Centrală.


Președintele Consiliului Audiovizualului, Dragoş Vicol, a reiterat că autoritatea de reglementare este obligată să monitorizeze acele instituții media care utilizează frecvențe de stat şi beneficiază de calificativul național. Precizarea a fost făcută joi la şedinţă Consiliul Audiovizualului la care instituţia a prezentat propriul raport de monitorizare, raport calificat drept irelevant de unul din membri Consiliului Corneliu Mihalache:

„A fost un lucru semi-inutil pentru că în locul acestor posturi de televiziune şi radio puteau fi monitorizate eficient alte posturi de televiziune care într-adevăr reflectă campania electorală şi atunci CA ar fi jucat un rol mai important în ceea ce ţine de monitorizarea campaniilor electorale.”

Monitorizarea Consiliului Audiovizualului a constat că majoritatea instituţiilor media monitorizate, şi anume Moldova 1, Moldova 2, Radio Moldova, Radio Moldova Tineret, Prime TV și Canal 2, în general nu au admis derogări de la legislaţie. Excepție face Prime TV – decizia de a sancționa acest post cu 15 mii de lei nu a întrunit însă suficiente voturi.

XS
SM
MD
LG