Linkuri accesibilitate

Televiziunile, între libertate și propagandă electorală


O monitorizare a emisiunilor de televiziune a pus în lumină tratamentul preferențial acordat președintelui în exercițiu, în detrimentul contracandidaților lui.

În ultimele două săptămâni dinaintea scrutinului electoral din primul tur, o parte din televiziuni l-au sprijinit pe actualul președinte în exercițiu Igor Dodon și au relatat neutru sau într-o lumină negativă despre contracandidata sa Maia Sandu. Concluzia aparține Centrului pentru Jurnalism Independent care monitorizează comportamentul presei în această campanie electorală.

Televiziunile, între libertate și propagandă electorală
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:04:30 0:00
Link direct

Cu toate acestea, observă comentatorii politici, sprijinul mediatic nu i-a garantat lui Igor Dodon, susținut de PSRM, victoria, cel puțin în primul tur. Pierde mass-media din rating sau alegătorii au început să analizeze critic ce văd la televizor?

În campania pentru scrutinul prezidențial din acest an, inclusiv turul doi, Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) monitorizează 10 cele mai importante televiziuni, inclusiv după criteriul acoperirii mediatice. Experții CJI au ajuns la concluzia că cel puțin o treime din televiziunile monitorizate îl sprijină masiv pe actualul președinte Igor Dodon. În ce o privește pe contracandidata sa din turul doi, Maia Sandu, ea figurează în relatări neutre sau, dimpotrivă, cele care o prezintă dintr-o lumină negativă.

Am trimis rapoartele noastre de monitorizare la Consiliul Audiovizualului, dar nu au urmat reacții

Directoarea executivă a CJI, Nadine Gogu, spune că încălcările au fost semnalate inclusiv Consiliului Audiovizualului (CA), instituția publică ce veghează buna funcționare a producătorilor de programe audiovizuale, însă majoritatea petițiilor au fost ignorate: „De la bun început am trimis rapoartele noastre de monitorizare la Consiliul Audiovizualului, dar nu au urmat reacții. Respectiv, am decis să facem petiții pe care să le expediem. În petiții ne-am axat în special pe acele posturi în care era observată această favorizare sau defavorizare a unui candidat electoral. Săptămâna trecută au fost examinate de CA și toate patru au fost respinse. Argumentul consiliului a fost că ei deja au avut un raport de monitorizare în care au constatat anumite lucruri și au atenționat posturile pentru anumite abateri, respectiv petițiile noastre, spun ei, nu-și mai au rostul”.

Consiliul Audiovizualului și-a atras critici din partea mai multor organizații media după ce săptămâna trecută a aplicat o amendă de șapte mii de lei postului de televiziune TV 8 pentru pretinsa lipsă de „imparțialitate și echilibru de opinii” în una din edițiile emisiunii „Politica Nataliei Morari”. Atunci când a anunțat sancțiunea, președintele CA, Dragoș Vicol, a luat prăjina înainte, cum spun experții, și s-a declarat victimă a unui „atac furibund”: „Ceea ce vreau să vă spun că, indiferent de aceste atacuri furibunde, orchestrate, venite din partea unor reprezentanți ai societății civile, noi o să continuăm, acest lucru îl spun pentru opinia publică, să monitorizăm absolut toți subiecții, furnizorii serviciilor audiovizuali, nu o să ne lăsăm intimidați și nu o să cedăm presiunilor de a renunța la exercitarea atribuțiilor noastre funcționale, indiferent de forma de organizare a acestor posturi de televiziune”.

Într-un final, jurnaliștii au atacat în instanță decizia Consiliului Audiovizualului, iar cazul a ajuns pe masa judecătorilor de la Curtea Supremă de Justiție. Pe 1 noiembrie, curtea a dat câștig de cauză pentru TV8 și a menținut decizia Curții de Apel prin care a fost anulată sancțiunea aplicată de Consiliul Audiovizualului.

Comportamentul presei în această campanie electorală a fost monitorizat inclusiv de reprezentanțele statelor occidentale la Chișinău. Un comunicat al Ambasadei Marii Britanii menționa că „urmărește procesul alegerilor prezidențiale din Republica Moldova cu interes și imparțialitate” și că „Marea Britanie ia act de îngrijorările exprimate de Misiunii de Observare a alegerilor a Oficiului OSCE pentru Instituții Democratice și Drepturile Omului cu privire la lipsa de obiectivitate și neutralitate în timpul campaniei electorale a organizațiilor media care au o puternică afiliere politică”. Un mesaj similar a fost formulat astăzi și de Delegația Uniunii Europene la Chișinău.

Moldova - Vasile Cantarji
Moldova - Vasile Cantarji

Mai mulți comentatori politici au observat însă că sprijinul mediatic preferențial pentru actualul președinte Igor Dodon nu are randamentul scontat. În opinia sociologului Vasile Cantarji, oamenii nu mai cred orbește în ce se spune la televizor. Înseamnă acest lucru că alegătorii gândesc mai critic spre deosebire de alte campanii electorale? Puțin probabil, e de părere sociologul, mai degrabă au ales poziția „nu cred pe nimeni” și „împotriva tuturor”:

„Specificul nostru, al Republicii Moldova, e decredibilizarea mass-media, fenomen care a fost pus pe rol ceva timp în urmă, în mod special în timpul așa numitului regim Plahotniuc, iar actuala guvernare l-a preluat, încercând să manipuleze prin mass-media la greu. Acest fapt a dus la situația în care cetățeanul nu mai crede nimănui: nici mass-mediei servile, nici celei independente”.

Vasile Cantarji spune că sunt șanse minime ca politicienii să renunțe să-și lustruiască imaginea în presa tradițională, chiar dacă aceasta pare să nu le mai aducă punctele de altă dată. Cel mai probabil ei își vor direcționa atenția și resursele financiare spre on-line, un mediu de informare încă mai puțin monitorizat și cu un mare potențial de manipulare.

Vezi comentarii

Mai mult

AntiNostalgia 2 – privind spre viitor

Radio Europa Liberă organizează al doilea sezon: din nou filme documentare, dezbateri și mulți invitați din țară și din străinătate pentru a discuta despre lecțiile trecutului ca șansă de a modela un viitor diferit. Un dialog între generații, la care toată lumea este binevenită

XS
SM
MD
LG