Linkuri accesibilitate

Dezinformarea dezumanizantă ca armă în războiul informațional


Safari cu oameni în Donbas, și zombi naziști în armata ucraineană.

Dezumanizarea e destul de comună în situații de conflict. unde oponenții intenționează de obicei să obțină sprijin pentru propriile acțiuni, și să diminueze sprijinul pentru adversar, printr-o retorică de ură și dezinformare despre tabăra opusă.

În cadrul mașinăriei de dezinformare pro-Kremlin dezumanizarea e îndeobște folosită ca unealtă de denigrare în special a forțelor armate ucrainene (FAU). Asta în ciuda faptului că linia oficială de la Kremlin este (contrar evidențelor) că Rusia nu e implicată în războiului din estul Ucrainei.

În lumina noilor afirmații despre FAU săpămâna aceasta, am găsit de cuviință să trecem în revistă mai multe dezinformări despre armata ucraineană, pentru care nu s-a pus dispoziție nici o dovadă care să le susțină.

În primul rînd, povestea acestei săptămâni, cu dublul mesaj atît al cruzimii FAU, cît și al moralității de joasă speță a Occidentului (o altă temă favorită în sfera dezinformării pro-Kremlin);

„Bogătași din țările occidentale pot cumpăra dreptul de a ucide civili în Dnobas, acest ‘safari’ e pus la dispoziție de armata ucraineană”.

Această afirmație macabră și neîntemeiată vine de la una din părțile oficiale aflate în conflict, o persoană purtătoare de cuvînt a autoproclamatei Republicii a Poporului din Donbas.

În al doilea rînd, o afirmație care deși e absurdă a fost repetată de mai multe ori, anume că:

„În forțele ucrainene din Donbas luptă zombi. Ei continuă să lupte și după ce au fost împușcați în cap.”

Asta e o poveste chiar înfricoșătoare. Dar ce ar fi ceva încă și mai de speriat?

Întrebați la TV Zvezda, canalul oficial de televziune al ministerului rus al apărării, și vor veni cu răspunsul - zombi naziști!

O altă afirmație neîntemeiată spune că se întîmplă ceva dubios în spitalele ucrainene:

Ofițeri vamali de aeroportul Paris Orly au confiscat un transport de organe umane din Ucraina. Organele interceptate erau „200 de septuri nazale și sfincteri” și fuseseră trimise de la spitalul militar Dnipro.”

De asemenea, potrivit narațiunilor dezinformatoare, FAU nu are nici un fel de respect pentru biserică și credință, așa cum s-a afirmat în următoarea poveste:

„Armata ucraineană a făcut un raid de noapte la o mânăstire catolică ucraineană în căutare de recruți. Mânăstirea a fost înconjurată și percheziționată, armata încerca să găsească bărbați tineri care se sustrag de la serviciul militar.”

Informația a fost rapid dezmințită chiar de mânăstirea în chestiune, care a negat că au fost raiduri în incinta sa.

Există și povești menite mai degrabă să minimalizeze armata ucraineană, decît să o facă înfricoșătoare, de exmplu una care spune că în rîndurile armatei ucrainene a izbucnit ciuma, sau că nu există suficient de mulți recruți doritori așa că FAU trebuie să recruteze criminali.

Deși asta nu e o listă exaustivă, ea ilustrează cum dezumanizarea și alienarea forțelor armate ucrainene sînt folosite în universul dezinformării pro-Kremln pentru a diminua sprijinul și simpatia pentru Ucraina.

Jocul provocării 2.0

În 11 iunie a fost declanșată o campanie de dezinformare bine țintită în jurul vizitei unei delegații UE în Ucraina. Săptămâna asta am decis să săpăm mai adînc în această operațiune specifică.

Dezinformarea pretindea că forțele de securitate ucrainene pregăteau o provocare în Donbas; mai precis plănuiau să doboare elicopterul delegației UE și să dea vina pe separatiștii pro-ruși pentru atac. Așa cum am subliniat mai devreme, acesta e un mod tipic al dezinformării pro-Kremlin: a avertiza asupra „provocărilor” pentru a semăna neîncredere și perturbări între parteneri.

Dezinformarea a venit încă o dată de la una din părțile din conflict: a fost publicată prima oară pe un site al așa-zisului minister al securității al autoproclamatei Republicii Populare Donețk. Povestea a fost promovată agresiv în prima zi după publicare, când volumul difuzării a atins cel mai înalt nivel, în ziua următoare difuzarea a scăzut rapid, iar în a treia zi s-a oprit de tot.

Aceeași poveste a fost publicată cel puțin în rusă, engleză, spaniolă, germană și franceză, în peste 70 de website-uri diferite; a fost postată pe Twitter, pe rețeaua rusă de socializare VKontakte, pe bloguri, forumuri de discuție, pe YouTube, ba chiar și pe Bloomberg, în secțiunea de comentarii a unui articol.

Potrivit uneltei Brandwatch analytics, dezinformarea a avut 600.000 de impresii pe Twitter. A reușit să obțină o acoperire media extinsă în Rusia, dar nu a ajuns în media principală din Uniunea Europeană, sau cel puțin nu în limbile analizate. Sputnik s-a ocupat de difuzarea ei în limbile Uniunii Europene.

Modelul diseminării a fost diferit în engleză și rusă. La ora 7 dimineața în 11 iunie, zeci de bloguri rusești de dezinformare publicaseră deja povestea la intervale scurte. În engleză, povestea a apărut la început doar în South Front.

Apoi a fost masiv împinsă pe Twitter de conturi a căror activitate e similară comportamentului boturilor. Primul cont Twitter care a menționat povestea are o medie de 250 de tweeturi pe zi. În prima zi, povestea a ajuns pe Twitter în limba engleză la mai mult de 200.000 de oameni

Din fericire, campania de dezinformare nu a reușit să pertubeze vizita, s-a dovedit însă capabilă să obțină o acoperire de presă largă în Rusia, o acoperire limitată în UE și una relativ bună în social media. Toate astea pentru o dezinformare pentru care nu s-a pus la dispoziție niciodată vreo dovadă a unei presupusei ameințări cu o „provocare”.

Articol publicat pe site-ul EU vs Disinfo tradus de Lucian Ștefănescu

Vezi comentarii (2)

Acest forum a fost închis
XS
SM
MD
LG