Linkuri accesibilitate

Libertatea presei în prag de scrutin parlamentar


Marșul solidarității presei la Chișinău. 3 mai 2018

Mai multe organizaţii de media i-au amintit speakerului Andrian Candu că PD aflat la guvernare e obligat să respecte dreptul cetăţenilor de a fi informaţi din surse pluraliste.

Mai multe organizaţii apărătoare ale drepturilor jurnaliştilor au condamnat astăzi, într-o declaraţie trimisă şi reprezentanţelor diplomatice europene de la Chişinău, restricţiile aplicate de Partidului Democrat de guvernământ faţă de mediile critice la adresa guvernării. Acest partid a îngrădit ieri accesul la conferinţa sa de presă jurnaliştilor de la Jurnal TV, acesta fiind al doilea post de televiziune ai căror reporteri nu sunt lăsaţi la conferinţele de presă ce se ţin în sediul PD. Tot ieri, întreaga echipă redacţională a unei televiziuni mai mici, declarat pro-unioniste, 10TV, şi-a anunţat demisia în semn de protest faţă de presiunile pe care spune că le-a suportat după ce lăsase în emisie o ştire incomodă guvernării. Care este explicaţia şi conotaţia politică a acestor întâmplări?

Libertatea presei în prag de scrutin parlamentar
Așteptați

Nici o sursă media

0:00 0:04:02 0:00
Link direct


„Cenzură”, aceasta este concluzia lui Petru Macovei, directorul executiv al Asociaţiei Presei independente, după ce întreaga redacţie a postului de televiziune 10TV a anunţat că a fost concediată sau şi-a dat demisia, urmare a unui conflict cu angajatorul.

10TV este un mic post privat de televiziune, cu patru ore zilnice de emisie şi cu finanţare nu tocmai clară, ce promovează ideea unirii celor două state româneşti şi a fost lansat în 2016 de ziarul „Timpul de dimineaţă”, deţinut de Silviu Tănase, fiul fostului publicist Constantin Tănase.

Jurnalistul care a făcut public conflictul e Anatol Ursu, moderator de emisiuni în cadrul televiziunii, care a declarat că una din colegele sale a fost concediată de Tănase după ce a difuzat o ştire critică la adresa guvernării.

În ştirea respectivă era vorba despre un eurodeputat care condamna expulzarea, în urmă cu mai multe săptămâni, a celor şapte cetăţeni turci de către autorităţile moldovene şi vorbea totodată despre o înţelegere între liderul democrat Vladimir Plahotniuc, preşedintele moldovean Igor Dodon şi preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan.

În semn de protest faţă de concedierea jurnalistei ce difuzase ştirea respinsă de administratorul postului, întreaga echipă a televiziunii şi-ar fi depus demisia, a mai afirmat Anatol Ursu.

Silviu Tănase, care la început s-a abţinut de la orice comentarii, a dedicat totuşi subiectului un editorial, acesta fiind publicat cu câteva ore în urmă în ziarul său, în care a negat că ar fi aplicat cenzura şi a explicat că, de fapt, nu a făcut decât să rămână fidel principiului de a nu se implica în „vendete” dintre grupări politice, care s-ar „măcelări” între ele în lupta pentru putere.

„Vreau să felicit jurnaliştii de la 10TV pentru curajul de a se opune…”, a comentat însă cazul Petru Macovei, directorul API.

Ni s-a sugerat că, de dragul idealului, ar trebui să facem pact cu diavolul...

„Ni s-a sugerat că, de dragul idealului, ar trebui să facem pact cu diavolul”, a explicat, pe de altă parte, Anatol Ursu motivul din care Tănase ar fi cerut echipei 10TV să evite critica la dresa guvernului democrat.

Între timp, numeroase voci, printre ele cea a fostului ministru liberal Valeriu Munteanu, au văzut în acest scandal şi o importantă dimensiune politică. Partidul dominant al guvernării ar fi interesat în acest moment de valorificarea, în propriul folos politic, a segmentului electoral unionist estimat de unele sondaje la 20-30%.

Şi cazul 10TV, şi cel al activistului unionist George Simion, expulzat ieri în circumstanţe neclare de autorităţăţile moldovene, ar fi legate, crede Munteanu, cu aceste planuri ale guvernării de „a creşte”, pe alocuri prin victimizare, în perspectiva apropiatului scrutin parlamentar, a unei formaţiuni noi unioniste loiale guvernării, în locul celorlalte multiple forţe politice unioniste tratate cu şanse electorale infime de casele de sondaje de la Chişinău.

Partidul Democrat nu o comentat niciodată până acum acest gen de alegaţii.

Speakerul democrat, Andrian Candu, s-a văzut însă nevoit ieri să comenteze una din multiplele acuzaţii directe la adresa partidului său că ar atenta la libertatea de expresie. E vorba despre interdicţia în raport cu reporterii a două televiziuni critice la adresa guvernării, Jurnal TV şi TV8, de a participa la conferinţele de presă ale acestui partid.

Speakerul Candu a afirmat că, spre deosebire de instituţiile publice, PD ar avea dreptul să-şi stabilească propriile reguli de admitere a jurnaliştilor la conferinţele sale de presă. Mai multe organizaţii de media i-au replicat însă astăzi, printr-un apel trimis şi ambasadelor europene, că fiind un partid aflat la guvernare, PD e obligat să respecte dreptul cetăţenilor de a fi informaţi din surse pluraliste şi i-au cerut să-şi retracteze decizia de a nu-i lăsa pe jurnaliştii de la mediile critice la conferinţele în care, de obicei, se anunţă cele mai importante decizii ale partidului ce domină guvernarea.

Previous Next

XS
SM
MD
LG