Linkuri accesibilitate

Megafoane ale dezinformării de categorie grea în estul Ucrainei


Noutăți de pe frontul dezinformării.

Duminică 11 noiembrie a fost o zi complicată pentru campania de dezinformare pro-Kremlin, pe două fronturi.

Separatiștii susținuți de Rusia au organizat alegeri ilegitime care nu au fost recunoscute de comunitatea internațională.

În același timp, liderii lumii s-au întîlnit la Paris ca să comemoreze centenarul încheierii Marelui Război. Președintele Ucrainei Petro Poroșenko a discutat după aceea despre alegerile ilegale cu liderii francez și german la Forumul Păcii de la Paris - dar fără preșdintele Rusiei, un semnal al nerecunoașterii „alegerilor” din Donbas.

Soluția, în stilul dezinformărilor rusești: atacă-l pe oponent.

Canalul de televiziune Rossiya 1 a îndrăznit să pretindă în mod fals că președintele ucrainean a fost ignorat, concediat și ignorat de ceilalți lideri la Paris. A prezentat o fotografie înșelătoare pentru a pretinde în mod fals că președintele Statelor Unite, Donald Trump, a refuzat să dea mâna cu Poroșenko - chiar dacă președintele american nu are mâini lungi de cîțiva metri, cît era de fapt distanța dintre cei doi președinți, cum se vede clar din această imagine:

Megafoanele de categorie grea ale dezinformării în estul Ucrainei erau amplasate pe teren în Donbas, Ucraina, în aceeași zi. Încercînd să legitimeze alegerile nerecunosute, niște așa-ziși „observatori electorali internaționali” i-au lăudat pe separatiști ca organizatori de alegeri.

„Țările occidentale sînt astăzi dictaturi. O dictatură a liberalismului, a blocului militar NATO; aceeasta este principala noastră amenințare astăzi. Aici în Donbas e democrație pură”, a declarat o persoană prezentată drept „cercetător politic finlandez”. Colegul lui german a dus lucrurile mai departe: „alegerile din Donbas respectă toate standardele internaționale”.

Interesant e însă că ambii „observatori” fuseseră declarați vinovați și condamnați de tribunalele din țările lor. Finlandezul a fost condamnat la închisoare cu suspendare pentru hărțuirea și calomnierea unui jurnalist finlandez, în timp ce politicanul german a fost condamnat la șapte luni și o săptămână de închisoare cu posibilitatea de eliberare condiționată - pentru că a manipulat alegerile locale din 2016 în landul german Niedersachsen, potrivit Deutsche Welle.

Dezinformarea în limba germană despre „alegerile din Donbass” a ajuns la 110.000 de impresiuni pe Twitter. Chiar au intrat cu adevărat toți utilizatorii neinformați în campania dezinformării pro-Kremlin? Ne-am uitat mai îndeaproape la 50 dintre cele mai active conturi Twitter care au difuzat dezinformări legate de „alegeri” pe Twitter.

A reieșit că respectivul grup de 50 au avut un weekend ocupat pe Twitter - o detoxifiere digitală le-ar fi recomandabilă. Numai Duminică, ei au postat de aproape 5.500 de ori în total, o medie de 110 postări zilnic pentru fiecare utilizator. Pe plan global, consumatorii digitali petrec zilnic două ore 15 minute pe social media. Pentru utilizatorii Twitter germani foarte activi asta înseamnă cam 51 de postări de om pe oră duminică! Ceea ce sugerează ferm că a fost vorba de postări automate.

De fapt, alegerile în general au fost o țintă a campaniei de dezinformare săptămâna trecută, cu scopul de a distrage atenția de la încercările Rusiei de a influența mai multe alegeri străine. Am auzit că serviciul secret al Marii Britanii, și nu Rusia, a intervenit în alegerile prezidențiale americane (există de fapt o vastă cantitate de probe privind operațiunea Rusiei de intervenție în alegerile americane ), și că Statele Unite sînt cele care au organizat Brexit-ul pentru a distruge Uniunea Europeană. Am auzit de asemenea că serviciul american de informații a recunoscut că nu există indicii privind inteferențe în alegerile americane de la jumătate de mandat - în realitate declarația americană a spus că infrastructura electorală din Statele Unite nu a fost compromisă, avertizînd însă cu claritate că actori străini, în special Rusia, continuă să încerce să influențeze percepția alegătorilor prin acțiuni menite să semene discordie.

În sfîrșit, instituțiile media de limbă rusă s-au grăbit să preia informația falsă că 20.000 de migranți înarmați s-au adunat la granița Croației cu Uniunea Europeană pregătiți să intre cu forța în blocul pan-european. Vedeți aici faptele - și le recomandăm de asemenea propagandiștilor să se uite mai cu atenție la harta Uniunii Europene: Croația e de fapt o țară UE.

Articol publicat pe site-ul EU vs Disinfo tradus de Lucian Ștefănescu.

AntiNostalgia 2 – privind spre viitor

Radio Europa Liberă organizează al doilea sezon: din nou filme documentare, dezbateri și mulți invitați din țară și din străinătate pentru a discuta despre lecțiile trecutului ca șansă de a modela un viitor diferit. Un dialog între generații, la care toată lumea este binevenită

Previous Next

XS
SM
MD
LG