Linkuri accesibilitate

700 de articole cu știri false în tabloidele din Serbia în 2018


Titlul relatării false: „Analiză CIA: Putin apără Kosovo de parcă ar fi al Rusiei”. Articol publicat în „Informer” în iunie 2018.

Titlul relatării false: „Analiză CIA: Putin apărără Kosovo de parcă ar fi al Rusiei”. Potrivit portalului de verificare rapidă Raskrikavanje, mai mult de 700 de articole și știri cu informații false sau neverificate au fost publicate pe prima pagină în trei tabloide sîrbe („Informer”, „Alo”, și „Srpski Telegraf”) în 2018.

Aceste articole de știri false sau nefondate au promovat narațiuni despre:

Puternicul sprijin al președintelui Putin pentru Serbia

Ca în anii trecuți, cea mai populară figură politică care a apărut pe prima pagină a tabloidului „Informer”, după președintele sîrb Aleksandar Vučić, a fost președintele Rusiei Vladimir Putin. Dominînd prima pagină mai mult de 60 de ori în 2018, Putin a beneficiat exclusiv de acoperire mediatică pozitivă. În cele 223 de prime pagini, tabloidul „Srpski Telegraf” a avut 230 de articole de știri false sau știri fără indicarea sursei, și o cincime din aceste știri a fost dedicată lui Vladimir Putin și mesajelor sale de sprijin pentru Serbia, Kosovo și președintele Vučić.

Într-un articol publicat în „Informer” în iunie 2018, intitulat „Analiză CIA: Putin apărără Kosovo de parcă ar fi al Rusiei”, sînt citate părți ale unui presupus raport scris de analiști Agenției Centrale de Investigații a Americii - CIA. În acel raport se spune că Putin ar fi afirmat între altele că tratează pla modul personal chestiunea Kosovo „ca și cum ar fi o importantă chestiune națională rusă”. Presupusul raport CIA , pe care redactorii de la „Informer” spun că l-au văzut, se încheie cu concluzia că „Putin nu va permite ca sîrbii să fie din nou umiliși și să piardă totul”, o referire la rolul rus în apărarea intereselor sîrbe în Kosovo. Tabloidul a mai pretins că raportul citat a fost livrat ambasadei Statelor Unite de la Belgrad. Cu toate astea, ambasada americană a negat aceste acuzații, și a declarat pentru Raskrikivanje: „nu am primit un asemenea raport, și nici Informer nu a contactat vreodată ambasada pentru confirmarea textului său, așa cum e practica comună între jurnaliștii credibili”.

• Retorică belicoasă și relatări inflamatorii despre Kosovo

Potrivit lui Stefan Janjic, editorialist la „Vînătorul de Fake news” (fake news tragač), în 2018 tabloidele „Informer” și „Srpski Telegraf” au anunțat de 265 de ocazii de război și conflicte pe prima lor pagină. Se presupune că 47 dintre aceste războaie inventate ar fi trebuit să fie duse de „ustași” (nume peiorativ pentru croați) și 30 de către „șiptari” (nume peiorativ pentru albanezii kosovari).

„Informer” a anunțat pe prima pagină că kosovarii vor ataca nordul Kosovo în 25 aprilie și încă o dată în 15 decembrie anul trecut, și că tot în 15 decembrie va începe războiul general în Kosovo. Nici unul din aceste anunțuri senzaționaliste și nefondate nu s-a materializat.

Tabloidul „Alo” a pretins că Albania și Kosovo se vor uni la 1 ianuarie 2019, o știre care s-a dovedit și ea neadevărată.

Aceste tabloide au dezvoltat numeroase tehnici de manipulare, între care scoaterea cuvintelor oamenilor din context, comunicări de cercetare neadevărate, relatări părtinitoare, minciuni sfruntate și povești invemtate. Motivația variază de la promovarea unor interese politice specifice la simpla creștere a numărului de click-uri și a tirajelor.

Raskrikavanje este un portal sîrb de verificare rapidă, care verifică veridicitatea știrilor publicate presa din Serbia și a declarațiilor politicienilor sîrbi. E un roiect al portalului KRIK portal, care relatează de ani de zile despre încălcrea legii și corupția din Serbia.

Articol publicat pe site-ul EU vs Disinfo tradus de Lucian Ștefănescu.

Opinia dvs.

Arată comentarii

XS
SM
MD
LG